Biënnale Venetië 2024
“Foreigners Everywhere”
Duik in de wereld van de hedendaagse kunst, van grote retrospectieven tot de mondiale trends, tijdens deze vierdaagse, door Wim Pijbes en Leo Delfgaauw begeleide reis, naar de Biënnale van Venetië in 2024. En dit op een rustig moment zowel in Venetië als op het Biënnale terrein.
De 60e Biënnale van Venetië is samengesteld door Adriano Pedroso, huidig artistiek directeur van het MASP van Sao Paulo. De titel van de Biënnale is Stranieri Ovunque, Foreigners Everywhere. Deze is geïnspireerd op een erkende reeks werken van het artistieke collectief Clairefontaine (daterend uit 2004), als ook op de naam van een sociale beweging tegen racisme en vreemdelingenhaat die in Turijn opkwam in begin jaren 2000. In de woorden van de curator van de Biënnale: “De uitdrukking Foreigners anywhere heeft – op zijn minst – een dubbele betekenis. Ten eerste dat waar je ook gaat en waar je ook bent, je altijd buitenlanders zult tegenkomen: zij/wij zijn overal. Ten tweede: waar je ook bent, je bent altijd, werkelijk en diep van binnen, een buitenlander. De Kunstbiënnale van 2024 zal zich richten op kunstenaars die buitenlanders, immigranten, expats, diaspora’s, emigranten, ballingen en vluchtelingen zijn, vooral degenen die zijn tussen het zuiden en het noorden verhuisd.”
Het vierdaagse reisprogramma voorziet in een uitgebreid bezoek aan de centrale tentoonstelling in het Arsenale en de paviljoens in de Giardini. Daarnaast zijn er presentaties verspreid over de stad in kerken, palazzi en andere historische gebouwen. Van het werk van Christoph Büchel bij de Fondazione Prada, tot Pierre Huyghe in de Punta della Dogana. Heel bijzonder zijn bezoeken aan het Palazzo Manfrin met werken van Anish Kapoor en het Palazzo Diedo van de Berggruen Foundation.
Daarnaast kunt u zelf kiezen uit de tientallen andere exposities, presentaties en voorstellingen elders in de stad in het kader van de Biënnale. U ontvangt een overzicht van de belangrijkste en meest interessante exposities van Wim Pijbes en Leo Delfgaauw zodat u op basis van hun expertise een selectie kunt maken. Tijdens de reis zullen Wim Pijbes en Leo Delfgaauw talrijke toelichtingen houden op de verschillende locaties in Venetië.
De hotels waarvan wij gebruik maken liggen in de wijk Zattere, ideaal gelegen ten opzichte van het stadscentrum. Het is een rustig deel van de stad, op loopafstand van de Accademia en bijvoorbeeld het Peggy Guggenheim museum. Met de vaporetto bent u in een paar minuten op het San Marco Plein en het Biënnale terrein ligt op een kwartier varen per vaporetto.
Dag 1 Vrijdag 1 november
Vertrek van Schiphol voor de ochtendvlucht naar Venetië. Na aankomst transfer naar de stad. Na een gezamenlijke lunch wandelen we naar het nabij ons hotel gelegen vermaarde Peggy Guggenheim Museum. Hierna gaan we per vaparetto over het Canal Grande naar het Berggruen Arts & Culture-initiatief, dat in 2024 wordt geopend ter gelegenheid van de Biënnale, in het 18e-eeuwse Palazzo Diedo. De stichting kocht al eerder het neogotische Tre Oci dat ontworpen was als privéwoning en atelier door de kunstenaar Mario De Maria. Het Palazzo Diedo zal – in tegenstelling tot het Casa dei Tre Oci, dat zich meer richt op de politiek georiënteerde programmering van het Instituut – volledig gewijd zijn aan kunst.
Na dit bezoek gaan we terug naar ons hotel. Het diner is op eigen gelegenheid. U ontvangt een overzicht van restaurantjes in de buurt van het hotel. U kunt ervoor kiezen om samen met anderen uit de groep te dineren. De begeleiding zal dit ter plaatse inventariseren. U hoeft dit pas ter plaatse te beslissen.
Dag 2 Zaterdag 2 november
Deze dag staat geheel in het teken van de Biënnale. Na het ontbijt bezoek aan het uitgestrekte terrein van de Giardini. In het begin van de twintigste eeuw werd de Giardini het permanente onderkomen van de Biënnale. Tegenwoordig worden de met bomen omzoomde lanen onderbroken door paviljoens, ontworpen door architecten als Rietveld, Alvar Aalto en Carlo Scarpa. We beginnen de dag in het Centrale Paviljoen, waar de tentoonstelling meesterwerken van kunstenaars van over de hele wereld omvat. Deze is samengesteld door Adriano Pedrosa, de eerste persoon uit Latijns-Amerika (en inderdaad de eerste persoon gevestigd op het zuidelijk halfrond) die tot artistiek leider is benoemd.
Ontdek hoogtepunten van de 29 nationale paviljoens, waar een scala aan hedendaagse kunstinstallaties te zien is, gemaakt door enkele van ’s werelds meest spraakmakende kunstenaars als reactie op het thema van dit jaar.
Bezoek in de namiddag op eigen gelegenheid bijvoorbeeld de Prada Foundation in het gerestaureerde zeventiende-eeuwse Palazzo Corner della Regina, waar tijdens de Biënnale uitzonderlijk goed samengestelde kunsttentoonstellingen plaatsvinden.
Diner op eigen gelegenheid. U kunt ervoor kiezen om samen met anderen uit de groep te dineren. De begeleiding zal dit ter plaatse inventariseren. U hoeft dit pas ter plaatse te beslissen.
Dag 3 Zondag 3 november
Vandaag bezoek aan het Arsenale, de voormalige scheepswerf van Venetië. De enorme dokken en werven bieden een fantastisch decor voor de actuele kunst. Ook hier weer verschillende landen die een eigen expositie presenteren. De curator stelt dat kunstenaars historisch gezien om verschillende redenen hebben gereisd en rondgetrokken, een trend die sinds de 20e eeuw steeds sterker werd. De hoofdtentoonstelling belicht met name kunstenaars die buitenlanders, immigranten, expats, emigranten uit de diaspora, verbannen individuen of vluchtelingen zijn. De focus ligt in de eerste plaats op migratie en dekolonisatie. Wim Pijbes en Leo Delfgaauw hebben wederom een selectie gemaakt van de meest aansprekende tentoonstellingen.
In de namiddag heeft u weer vrije tijd om uw eigen accent te plaatsen. Vlakbij ons hotel ligt de Accademia met een imponerende collectie. De speciale tentoonstelling voor november is momenteel nog niet bekend. Of bezoek het Museo d’Arte Moderna in het Ca’Pesaro. Het museum zorgt altijd voor een verrassende combinatie van vaste collectie en tijdelijke expositie.
Diner op eigen gelegenheid, wederom met de mogelijkheid met andere deelnemers te dineren.
Dag 4 Maandag 4 november
We beginnen in de ochtend met een bezoek aan het Palazzo Grassi. Dit achttiende-eeuwse paleis werd door FIAT-magnaat Gianni Agnelli omgevormd tot een kunstgalerie en werd later verkocht aan François Pinault, die het gebruikt om tentoonstellingen van vooraanstaande hedendaagse kunstenaars te organiseren. Voor degenen die willen kunt u daarna naar Museum Punta della Dogana. Dit voormalige douanegebouw is omgebouwd tot een prachtig museum (onder architectuur van Tadao Ando), met werken uit de collectie van François Pinault. We zien hier de tentoonstelling van Pierre Huyghe.
De laatste middag is gelegenheid om zelf nog een bezoek te brengen aan een van de vele musea. Bijvoorbeeld het Fortuny Museum, dat prachtige tentoonstellingen van hedendaagse kunst integreert in de permanente collectie van het huis, met textiel en design van Mariano Fortuny. Palazzo Manfrin, een zestiende-eeuws paleis dat onlangs is gerestaureerd door de Anish Kapoor Foundation, is ook de moeite waard.
In de namiddag transfer per boot naar de luchthaven voor de avondvlucht naar Amsterdam.
Programmaonderdelen en-volgorde onder voorbehoud.
Wim Pijbes (1961) is directeur van de filantropische Stichting Droom en Daad. Pijbes studeerde kunstgeschiedenis en was hoofddirecteur van het Rijksmuseum en verantwoordelijk voor de transformatie en heropening in 2013. Hier was hij initiator van vele spraakmakende en succesvolle vernieuwingen met als resultaat dat het Rijksmuseum European Museum of the Year werd in 2015.
Pijbes publiceert regelmatig over kunst, filantropie en de rol van cultuur in de samenleving. Pijbes bekleedt uiteenlopende bestuursfuncties bij Museum Voorlinden, de TEFAF en is gasthoogleraar aan Cambridge University.
Leo Delfgaauw (1956) studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte bij het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst. Daarna werd hij stadsconservator bij het Haags Gemeentemuseum en vervolgens conservator bij museum De Pont in Tilburg. Hij was lid van veel adviescommissies en was tevens jurylid voor verschillende prijzen en beurzen. Daarnaast was hij docent kunstgeschiedenis aan verschillende kunstacademies, waaronder de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen en de Open Universiteit. Hij publiceert met regelmaat over hedendaagse kunst, waaronder zijn dissertatie over ‘de beroepspraktijk van oudere beeldende kunstenaars’. Delfgaauw is voorzitter van het Festival Terug naar het Begin en van de stichting The World We Live In.
Achtergrond Biënnale
Op 30 april 1895 werd te Venetië de eerste internationale tentoonstelling moderne kunst geopend in het bijzijn van Koning Umberto en zijn echtgenote Margherita. Deze zomer zal de zestigste editie de Serenissima verrijken.
De ‘Prima Esposizione Internazionale d’Arte della Città di Venezia’ van 1895 verleende naast het Italiaanse paviljoen, tevens onderdak aan kunstenaars uit een tiental Europese landen. Bij de eerste edities waren kunstenaars van de Sezession populair en na de eeuwwisseling verschenen schilders als Sargent, Repin, Corot, Millet, Rodin en Klimt.
Kunstenaars als Ensor, Van Gogh en de Franse impressionisten traden pas in 1928 op de voorgrond. Na de Tweede Wereldoorlog komt er een omslag met nieuwe stromingen, zoals het kubisme, dada, het surrealisme en het futurisme. Langzaamaan komt het accent meer op de hedendaagse ontwikkelingen in de kunst te liggen en worden er gerenommeerde tentoonstellingsmakers uitgenodigd voor signalerende exposities.
De oudste locatie van de Biënnale is de Giardini is het excentrisch gelegen ‘stadspark’ van Venetië. Hier bevinden zich de nationale paviljoens. Het Arsenale, een 300 meter lange galerij die vroeger deel uitmaakte van de Venetiaanse scheepswerven, is de tweede hoofdlocatie van de Biënnale.
Zie hier een overzicht van alle deelnemende kunstenaars in 2024
Kunstenaar Renzo Martens zal samen met het Congolese kunstenaarscollectief Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) de Nederlandse inzending voor de Biënnale van Venetië in 2024 maken. Curator van de tentoonstelling in het Nederlandse Rietveldpaviljoen is Hicham Khalidi, directeur van de Jan van Eyck Academie in Maastricht.
Gelijktijdig met de presentatie in Venetië zal ook een tentoonstelling worden georganiseerd in de White Cube in Lusanga, in de Democratische Republiek Congo. Daar startte Martens in 2017 samen met de arbeiders van een plantage van Unilever een kunstcentrum, in de hoop dat de levensstandaard van de arbeiders omhoog zou gaan. Het CATPC bestaat uit twintig leden die als collectief kunstwerken produceren. Met de opbrengst daarvan heeft de organisatie tot nu toe 120 hectare voormalige plantage teruggekocht, waar ze opnieuw biodiverse natuur van maken.
Kunstenaar Ced’art Tamasala zegt namens CATPC blij te zijn dat het Congolese verhaal via deze dubbelpresentatie wordt verteld tijdens de Biënnale van Venetië. De gelegenheid om het museum de ‘white cube’ op een plantage te verbinden aan één van de topevenementen van de kunstwereld, maakt een directe blik op deze twee werelden en de ongelijkheden daartussen mogelijk.
CO2-Compensatie
De CO-2 uitstoot van deze reis wordt gecompenseerd. Deze is berekend voor de hele reis. De CO2-compensatie is mogelijk gemaakt door de samenwerking met FairClimateFund. Zij investeren in Fairtrade gecertificeerde klimaatprojecten, zoals het BCS biogasproject in India. In dit project maken huishoudens de overstap van koken op open vuur naar het gebruik van biogas. Dit leidt tot minder CO2-uitstoot, verbeterde leefomstandigheden voor de huishoudens én Fairtrade Carbon Credits voor uw compensatie. Kijk voor meer informatie op www.fairclimatefund.nl.
Administratiekosten
Voor alle reizen van Pied à Terre geldt dat € 30,- administratiekosten per boeking in rekening wordt gebracht.
Audiosysteem
Tijdens de reis wordt gebruikgemaakt van een audiosysteem. Zo kunt u de reisbegeleiding overal goed verstaan en kunt u afstand tot elkaar bewaren.
Intensiteit van de reis
Onze reizen worden met zorg samengesteld en zijn relatief intensief. Voor onze reizen en alle excursies geldt dat u goed ter been dient te zijn en zonder persoonlijke hulp en hulpmiddelen kunt wandelen. Indien u dit niet kunt dan is het niet mogelijk in te schrijven voor de reis en de excursies.
Grensdocumenten
Voor reizen binnen Europa dient uw paspoort of identiteitskaart geldig te zijn tot en met de datum van terugkeer.
Doorgaan van de reis
Voor de uitvoering van de reis staan wij in nauw contact met onze lokale partners. Ook kijken wij hierbij naar de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken zoals die zijn gepubliceerd op www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.
Voorwaarden
Deze reis valt onder de ANVR Voorwaarden en de Aanvullende Voorwaarden van Pied à Terre Reizen. Deze vindt u in de bijlagen net zoals de Basisrechten krachtens Richtlijn (EU) 2015/2302.
Wij hanteren de onderstaande annuleringsvoorwaarden tenzij anders vermeld bij de specifieke reis.
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, kan de reisorganisator de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten in rekening brengen:
* Bij annulering tot de 42e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling maar niet meer dan 35% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 42e kalender dag (inclusief) tot de 28e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 28e kalenderdag (inclusief) tot de 21e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 21e kalenderdag (inclusief) tot de 14e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 14e kalenderdag (inclusief) tot de 5e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 5e kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
* Bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.
Onder reissom wordt in dit kader verstaan de door of namens de organisator gepubliceerde prijs, exclusief reserveringskosten, verzekeringspremies en bijdrage Calamiteitenfonds.
Door te boeken gaat u akkoord met de gestelde voorwaarden.
Boeking en informatie:
Boeken kunt u direct op www.piedaterrereizen.nl
U sluit een reisovereenkomst met Pied à Terre Reizen die verantwoordelijk is voor de organisatie en uitvoering van deze reis.
Pied à Terre Reizen is lid van ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds en is Certified Partner van Travelife.
T: 020 – 308 00 80 E: reizen@piedaterrereizen.nl
Reissom: € 1485,- p.p.
Reisdata: 1 t/m 4 november 2024
Bij de reissom is inbegrepen:
Vlucht Amsterdam – Venetië v.v. * 3 overnachtingen in 3* kloosterhotel Don Orione op basis van logies en ontbijt in een 2-persoons kamer * lunch dag 1 * excursieprogramma als omschreven inclusief entrees * drie dagen toegang tot de Biennale * begeleiding door Wim Pijbes en Leo Delfgaauw * passepartout voor de vaparetto gedurende 4 dagen * gebruik audio (‘oortjes’) tijdens excursies * CO2-compensatie
Niet inbegrepen:
Overige lunches en diners * fooien * persoonlijke uitgaven * verzekeringen * administratiekosten € 30,- per boeking * calamiteitenfonds € 2,50 per boeking * SGR bijdrage € 5,- per persoon
Toeslagen
Eenpersoonskamer € 225,-
Hotel Centro Culturale Don Orione Artigianelli is een 3* kloosterhotel gebouwd in de 15e eeuw. In 2006 is het complex geheel gerenoveerd. De ruime, eenvoudige kamers zijn gegroepeerd rondom een kloostertuin.
https://donorione-venezia.it/home-en
U kunt ervoor kiezen te verblijven in het nabijgelegen 4* Hotel La Calcina.
Toeslag op basis van een 2- persoons kamer : € 150,- per persoon (totaal dus € 1635,-)
Toeslag 1-persoonskamer: € 135,- (totaal dus € 1845,-)
De kamers kijken uit op de binnentuin.
Hotel La Calcina is gevestigd in een historisch gebouw aan het Giudecca-kanaal. Het gerenoveerde pand biedt aantrekkelijke kamers, een restaurant en dakterras met prachtig uitzicht.
Vervoer
Wij hebben de volgende vluchten vastgelegd:
1 november KL1629 Amsterdam – Venetië 09.45 uur – 11.30 uur
4 november KL1634 Venetië – Amsterdam 17.15 uur – 19.20 uur
Indien u geen gebruik maakt van de vlucht dan ontvangt u een korting van € 355,-.
Reist u liever met de trein? U kunt vanaf Amsterdam met de dagtrein naar Stuttgart (met overstap) en vandaar met de nachttrein door naar Venetië. De reis duurt circa 21 uur. Terug kunt u van Venetië de nachttrein nemen naar Stuttgart. Vervolgens kunt u met 1 overstap door naar Amsterdam reizen. Ook deze reis duurt circa 21 uur. De kosten voor de treinreis liggen hoger dan die van de vliegreis. Rekent u indicatief voor de reis per trein op een toeslag van minimaal € 250,- p.p. op basis van een gedeelde 6-persoonscouchette. Op basis van een 2-persoonsslaapcabine is deze toeslag waarschijnlijk nog enkele honderden euro’s meer. Tegen een toeslag van € 35,- per boeking kunnen wij de trein voor u reserveren. Neemt u voor de actuele tarieven en beschikbaarheid contact met ons op.
Bagage
Inbegrepen bij deze reis is handbagage. U kunt ruimbagage bijboeken à € 50,- per enkele reis, mits wij beschikken over uw Flying Blue nummer. Heeft u geen Flying Blue nummer dan kunt u dit gratis aanvragen via www.klm.com.
Toegestane hoeveelheden voor handbagage
Mocht u aanvullende ruimbagage willen meenemen dan zijn hieraan extra kosten verbonden.
1 stuk ruimbagage*: L + B + H max. 158 cm en max. 23 kg
U kunt dit aangeven op het aanmeldingsformulier.
Indien u zelf een vlucht naar zou willen reserveren dan adviseren wij u ook de bovenstaande vluchten te boeken. Indien u een andere vlucht boekt dan bent u zelf verantwoordelijk voor de transfers naar en van het hotel.
NB; boekt u s.v.p. pas een individuele treinreis of vlucht nadat u van ons bericht heeft ontvangen dat de reis doorgang kan vinden.