Dag 1
In de ochtend vliegen we naar Milaan waar we rond het middaguur aankomen. We rijden naar het centrum en maken hier na een gezamenlijke lunch een historische stadswandeling waarbij Willem Melching zal verhalen over de invloed van het fascistische regime in de stad. Naast architectuur en stedenbouw, wordt er ook ingegaan wordt op de ontwikkelingen van de auto-industrie ten tijde van dit regime. Mussolini liet de Alfa Romeo 8C-35 ontwerpen om Hitlers raceteam te verslaan. Hitler was een auto-fanaat. Hij subsidieerde de raceteams van Auto-Union/Audi en Mercedes om de superioriteit van de Duitse industrie aan te tonen. De supersnelle modellen waren onverslaanbaar tot de komst van Mussolini’s Alfa Romeo. Voldoende verhalen dus deze eerste middag.
We rijden op weg naar Modena langs de de ‘Biblioteca degli Alberi’, een project waaraan de Nederlandse tuinarchitect Piet Oudolf een belangrijke bijdrage heeft geleverd. Het park bestrijkt maar liefst 95.000 m2 met aan de randen hoge wolkenkrabbers van Unicredit en het Bosco Verticale, twee enorme appartementengebouwen die volledig beplant zijn met bomen en struiken.
Hierna rijden verder we naar het sfeervolle Modena, kloppend hart van het Italiaanse Motor Valley, waar we tijdens de reis zullen verblijven in een centraal gelegen 4* hotel. We dineren vanavond gezamenlijk in een van de historische trattoria’s in de stad.
Dag 2
We beginnen met een facultatief bezoek aan Maranello, waar een Ferrari museum en ook de fabrieken gevestigd zijn. Het museum toont de geschiedenis en evolutie van Ferrari als merk en richt zich met name op de ontwikkeling van raceauto’s. Geopend in februari 1990, op slechts een paar honderd meter van de Ferrari-fabriek en de Fiorano-testbaan, worden trofeeën en (race)auto’s tentoongesteld, evenals afbeeldingen die de glorieuze geschiedenis van de Scuderia del Cavallino Rampante vertellen.
Een tour over het fabrieksterrein geschiedt per bus, die u niet mag verlaten, wat ons betreft bijzonder jammer omdat juist het productieproces zo boeiend is.. Ook de tocht naar de Fiorano-testbaan gaat per bus…de testbaan ziet u op afstand. Desalniettemin, als u geïnteresseerd bent in het merk dan biedt deze ochtend een inleiding op het bezoek van de middag.
Duur ca. 3 uur
Prijs: € 55,- per persoon
U kunt ook op eigen gelegenheid op pad natuurlijk.
Ga bijvoorbeeld naar het kleine Stanguellini classic cars museum in Modena. De naam Stanguellini is synoniem voor stijlvolle sportwagens. Het familiebedrijf werd opgericht in Modena aan het begin van het autotijdperk, Stanguellini maakte naam via Vittorio, die in 1925 een raceteam oprichtte, een rivaal van de al even lokale Ferrari. Een indrukwekkende reeks overwinningen viel hem ten deel in de belangrijkste races. Met winst bij de Targa Florio, de Mille Miglia en verschillende Europese kampioenschappen bereikte Stanguellini al snel wereldwijde bekendheid. Een aantal modellen, zoals de Stanguellini Junior 1100 die de Monte Carlo Grand Prix won, is te zien in het museum. Let op, bezoek alleen met rondleiding dus u dient tevoren te boeken.
Zie: https://www.stanguellini.it/contatti/
Of bezoek bijvoorbeeld de Umberto Panini Collection, even buiten Modena gelegen. Hier staat in een eenvoudige hal op het platteland, op het erf van een biologische kaasboerderij, een exclusieve collectie van Maserati bijeen. Vrijwel alle oude seriemodellen zijn aanwezig in deze privé collectie en deze is aangevuld met zeldzame prototypen en historische racewagens waaronder de Maserati 250F, de Maserati 420M Eldorado en de beroemde Maserati Tipo 63. De auto’s die tot de fabriekscollectie behoorden, kwamen in handen van Alejandro de Tomaso toen hij eigenaar werd van het merk met de drietand. Omdat hij kapitaal nodig had wilde hij in 1997 de collectie overdoen aan Fiat, dat in 1993 Maserati van hem had overgenomen. Fiat had echter geen belangstelling en daarom besloot de Tomaso om de auto’s naar de veiling te brengen. Umberto Panini stak hier een stokje voor en kwam in bezit van de collectie.
In de middag lunch op eigen gelegenheid, bijvoorbeeld op een van Modena’s mooiste markten, de Mercato Albinelli – een overdekte versmarkt waar ieder mens gelukkig wordt. Hier krijgt u gelegenheid om te lunchen ofwel op de markt zelf, ofwel in een van de gelegenheden rondom de markt.
In de loop van de middag bezoek aan het Museum Enzo Ferrari in Modena. Het bevindt zich op de plaats waar het geboortehuis van Enzo Ferrari stond en waar de werkplaats van zijn vader nog steeds staat. Op de plek van het huis waar Enzo Ferrari opgroeide, is er nu een futuristisch ogende enorme hal gewijd aan de geschiedenis van Ferrari en verschillende modellen die Enzo Ferrari heeft ontworpen. Een film op grootbeeld is een ode aan alle Ferrari-auto’s die ooit in films zijn verschenen, zowel Italiaanse als internationale. En het is een ode aan de oprichter, natuurlijk met een grote vleug Italiaanse emotie en dramatiek!
Hierna maken we een korte wandeling in de binnenstad van Modena langs het erfgoed van Unesco. De stad was vanaf 1598 de residentie van de hertogen van het huis D’Este die hier hun sporen hebben nagelaten. Modena staat verder bekend om haar eigen variant op Prosciutto, Parmigiano-Reggiano, maar ook Lambrusco en de traditionele balsamico azijn.
In de vroege avond volgt een inleiding. Het diner is op eigen gelegenheid, uiteraard met suggesties en met de mogelijkheid om gezamenlijk te dineren indien u dit wenst.
Dag 3
Maserati werd op 1 december 1914 in Bologna opgericht door Alfieri Maserati en opgericht als een mechanische werkplaats met de naam ‘Officine Alfieri Maserati’. In 1926 werd Maserati getransformeerd van een werkplaats, waar de voertuigen van andere bedrijven werden aangepast of ontwikkeld, tot een bedrijf dat zijn eigen auto’s ontwerpt, bouwt en verkoopt. De gebroeders Maserati namen het symbool van de drietand over, gemaakt door de kunstenaar van de familie Mario Maserati en geïnspireerd door het beroemde standbeeld van Neptunus in Bologna, en maakten er het logo van dat het nieuwe bedrijf in één enkele afbeelding samenvat. Aan het einde van de jaren dertig, na de overname van het bedrijf door Adolfo Orsi, een zakenman uit Modena, verhuisde Maserati naar Modena naar de huidige locatie in Viale Ciro Menotti. Maserati maakt sinds 2005 deel uit van de Fiat Group – nu FCA – en is een prestigieus merk in de sector van sportwagens en luxe sedans.
Het startpunt van deze dag is de historische fabriek aan de Viale Ciro Menotti in Modena die het DNA van het merk en zijn erfgoed combineert met innovatie: de fabriek is gemoderniseerd met nieuwe productie-, motorassemblage- en verffaciliteiten. In deze relatief kleine fabriek krijgt u een goed beeld van het productieproces en de vernieuwende technieken die toegepast worden.
’s Middags is er een facultatieve excursie naar Pagani Automobili in San Cesario sul Panaro, de beroemde Italiaanse supercars. Tijdens een rondleiding zien we de kleine showroom, de projectkantoren en de productielijn van een van de absoluut meest exclusieve designauto’s ter wereld. Het zou Horacio Pagani, de oprichter van het bedrijf en voormalig hoofdingenieur bij Ferrari, zeven jaar kosten om zijn eerste Zonda te bouwen. Nu is de wachttijd voor Pagani-klanten bijna twee jaar – in het 14-jarige bestaan van het bedrijf heeft Pagani slechts 132 auto’s gebouwd vanuit hun bescheiden fabriek. Het zijn de details die ertoe doen, in de nauwgezette constructie van elk klein of groot koolstofvezelonderdeel en in elk stuk aluminium Zelfs de moeren en bouten die Pagani gebruikt, hebben een gegraveerd logo. We krijgen een diepgaand inzicht in het gedetailleerde proces, evenals een rondleiding door de strak ingerichte fabrieken die meer weg hebben van een designstudio.
Duur ca. 2,5 uur
Prijs: € 75,- per persoon
Dag 4 –
In de ochtend op weg naar Alfa Romeo bij Milaan. Het merk Alfa Romeo bestaat al ruim honderd jaar, hoewel het niet altijd onder die naam bekend was. In 1910 is het opgericht onder de naam SAID (Società Anonima Italiana Darracq) als Italiaanse vestiging van het Franse automerk Darracq. Een aantal jaren later werd de naam veranderd in ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica automobili), maar de toevoeging Romeo kwam pas in 1918. Toen kocht Nicola Romeo namelijk alle aandelen op. De auto’s in het museum staan verspreid over zes verdiepingen en zijn ingedeeld in drie thema’s: Timeline, Bellezza & Velocità. Alfa Romeo heeft een enorme collectie bijzondere modellen, omdat er vaak gebruik werd gemaakt van vele designstudio’s die Italië rijk is. De mooiste voorbeelden worden op een aparte verdieping tentoongesteld onder de naam I Maestri dello Stile (meesters van de stijl).
We lunchen in het restaurant op eigen gelegenheid en gaan in de loop van de middag naar de luchthaven van Milaan voor de vlucht naar Amsterdam.
Programmaonderdelen en -volgorde onder voorbehoud.