Berlijn is een opkomende stad onder de Europese steden. Tot de 17e eeuw was het een kleine plaats van weinig belang, maar tegen het midden van de 18e eeuw, met Frederik de Grote aan het roer, daagde het met succes de grote mogendheden van Europa uit.
Er werden ambitieuze campagnes opgezet om de hoofdstad de grandeur te geven die paste bij haar nieuwe status. Paleizen, openbare gebouwen en nieuwe wijken werden gepland en gebouwd. In het nabijgelegen Potsdam, de tweede hoofdstad van Frederik, creëerde hij het park van Sanssouci, een van de mooiste ensembles van tuinen, paleizen en paviljoens die waar dan ook te vinden zijn. Aan het begin van de 19e eeuw werd Berlijn van internationaal architectonisch belang toen Karl Friedrich Schinkel, de grootste neoklassieke architect, er verschillende gebouwen ontwierp.
Berlijn heeft musea voor kunst en oudheden van het hoogste belang. Het Bode Museum en de Gemäldegalerie behoren tot de beste in hun soort. De herenigde stad is nu een van de spannendste in Europa. Er is enorm veel werk verricht om de twee helften van de stad aan elkaar te knopen en om monumenten die tientallen jaren verwaarloosd waren weer op te bouwen en te restaureren. In geen enkele andere wereldstad ligt de geschiedenis zo duidelijk – letterlijk – op straat. In dit dramatische decor zien en horen we over een sprankelende verscheidenheid aan kunsthistorische thema’s die worden toegelicht op locatie door Frederike Upmeijer en Martijn Pieters.
We verblijven in de levendige wijk Mitte in het comfortabele Amano Hotel. Talloze restaurantjes en cafés kenmerken deze wijk waar genoeg te beleven valt op loopafstand van ons hotel.
Dag 1 Donderdag 15 mei
We vertrekken vroeg in de ochtend vanuit Utrecht per bus naar Berlijn. Voor de lunch maken we een stop in het plaatsje Braunschweig waar we ook het Herzog Anton Ulrich Museum bezoeken. De kern van de collectie ontstond rond 1700. Anton Ulrich kocht veel werken persoonlijk in Nederland. Uitschieter onder de vroeg-Nederlandse schilderijen is het Grote Banket van de Brunswijkse monogrammist. Favoriet in de rijke collectie Nederlandse schilderkunst is het ‘Meisje met het wijnglas’ van Johannes Vermeer. Rembrandt is vertegenwoordigd met vijf werken.
In de late namiddag checken wij na aankomst in bij het Amano hotel en daarna maken we een korte wandeling door Mitte. De begeleiding toont u diverse restaurants. Op loopafstand van het hotel. U kunt op eigen gelegenheid dineren. Ook kunt u aangeven als u gezamenlijk zou willen dineren. Dit hoeft u pas ter plaatse aan te geven.
Dag 2 Vrijdag 16 mei
Het Bode-Museum is één van de musea op het Museumsinsel. De collectie van dit imposante museum in Neobarokke stijl omvat hoogtepunten uit de Europese beeldhouwkunst zoals werk van Donatello en de laatgotische beeldhouwer Tilman Riemenschneider. Maar er is meer te zien dan beeldhouwkunst. De nadruk ligt op de Byzantijnse beeldhouwkunst en het West-Romeinse Rijk en op de Italiaanse, Franse en Spaanse gotiek en de vroege Renaissance.
De lunch is ter vrije besteding – uiteraard met suggesties.
Hierna bezoek aan de Alte Nationalgalerie, met onder andere virtuoze schilderijen van Adolph Menzel, die het Wilhelminische Berlijn verbeelden. In 1861 schonk de bankier en consul Heinrich Wilhelm Wagener zijn kunstverzameling aan de Pruisische staat. Zijn collectie bevatte werken van Caspar David Friedrich, Karl Friedrich Schinkel, schilders van de Düsseldorfer School en Belgische historieschilders. Voorwaarde was dat ze voor het publiek tentoongesteld zouden worden. Dit museum bezit ook een mooie collectie 19e-eeuwse schilderkunst, onder meer van Monet, Renoir, Feuerbach en Liebermann.
De avond is ter vrije besteding en het diner is op eigen gelegenheid.
Dag 3 Zaterdag 17 mei
In de ochtend bezoeken wij de Gemälde Galerie met werk van vele bekende oude meesters uit de 13e tot de 18e eeuw. Wat het Bode-Museum is voor de beeldhouwkunst, is de Gemäldegalerie voor de schilderkunst. De collectie omvat werken van Europese schilders zoals Jan van Eyck, Rafael, Titiaan, Carravaggio en Rembrandt. Een rondgang begint met de Duitse schilders uit de Renaissance zoals Dürer en Cranach de Oudere. Vervolgens zien we Vlaamse en Hollandse meesters geleid: van de Vlaamse Primitieven tot aan Rubens, Rembrandt en Vermeer. Daarna volgen de Europese meesters uit de 18e eeuw zoals Thomas Gainsborough en Watteau. En we besluiten met de Italiaanse schilderkunst.
Hierna rijden we naar het UNESCO werelderfgoed Bauhaus in Bernau, gelegen ten noordoosten van Berlijn. Ontworpen door de Bauhaus-architecten Hannes Meyer en Hans Wittwer, werd het Bauhaus-ideaal van het combineren van onderwijs en praktijk op deze locatie gerealiseerd: Alle Bauhaus-werkplaatsen waren betrokken bij de bouw. De verschillende structuren van het schoolgebouw verspringen op een heuvelachtig, hellend terrein en zijn gerangschikt op een Z-vormig grondplan.
Bijzonder indrukwekkend is de gerestaureerde eetzaal met zijn sierlijke, geribbelde betonnen ontwerp en de reusachtige kroonluchters gemaakt van honderden glazen blokken. Klassiek Bauhaus: de trappenhuizen in de verschillende pensions hebben verschillende kleurenschema’s gekregen. De voormalige ADGB-bondsschool is nog steeds als schoolgebouw in gebruik.
Daarna rijden we terug naar Berlijn waar de avond ter vrije besteding is.
Dag 4 Zondag 18 mei
In de ochtend rijden we met de docenten naar het keizerlijke Potsdam, de vroegere residentie van de Pruisische heersers. Frederik Willem I besloot de uitbreiding van de residentie uit te laten voeren door Nederlandse handwerkslieden, voor wie hij een eigen wijk liet bouwen: het Holländisches Viertel. We rijden langs de vele paleizen in park Sanssouci, en brengen een bezoek aan het slot Sanssouci. De Pruisische koning Frederik de Grote liet in de jaren 1745 – 1747 een klein zomerpaleis in rococo-stijl bouwen. Onderaan de trappen ligt een grote fontein waar omheen beelden van de 12 Titanen, goden uit de Griekse mythologie.
We lunchen in het Hollandisches Viertel en bezoeken daarna het Palazzo Barberini. Museum Barberini in het historische centrum van Potsdam werd opgericht door Hasso Plattner, de oprichter van het Duitse softwarebedrijf SAP. Het is vooral bekend vanwege een buitengewone collectie impressionistische schilderijen.
Daarbij omarmt Museum Barberini alle stijlen, tijdperken en kunstenaars zoals Pablo Picasso, Vincent van Gogh en Gerhard Richter. Maar ook oude beeldhouwkunst, Frans impressionisme en barokke schilderkunst maken deel uit van de imposante collectie.
Na dit bezoek heeft u kort vrije tijd in het historische centrum. Wij passeren op de terugweg naar Berlijn de Glienicker brug, waar tijdens de Koude Oorlog spionnen werden uitgewisseld.
Het diner is op eigen gelegenheid – natuurlijk met suggesties.
Dag 5 Maandag 19 mei
Wij maken in de ochtend een wandeling in het Nikolaiviertel en over de Unter den Linden. We beginnen in het Nikolaiviertel, een charmante oase in de hoofdstad. De eerste Berlijnse huizen, de eerste markt en natuurlijk de eerste kerk werden hier gebouwd aan het einde van de 12e eeuw. Vandaag de dag kenmerken vele historische hoekjes de wijk. Hier zien we de in 1987 herbouwde Nikolaikirche. Vervolgens langs het Berliner Stadtschloss, een bouwwerk van de barokarchitect Andreas Schlüter. Het liep schade op in de Tweede Wereldoorlog en werd in de herfst van 1950 op bevel van Walter Ulbricht, de partijvoorzitter in de DDR, opgeblazen om plaats te maken voor het Palast der Republik, dat vierendertig jaar later ook werd afgebroken. Het gebouw waarin nu het Humboldt Forum gehuisvest is, is een gedeeltelijke replica van dit Berliner Stadtschloss. Hierna gaan we naar de Friedrichswerder Kirche, ontworpen door Karl Friedrich Schinkel en gebouwd tussen 1824 en 1830. Het is sinds 1987 een museumkerk en filiaal van de Alte Nationalgalerie. Het biedt de unieke mogelijkheid om beeldhouwwerken uit de 19e eeuw te bekijken in een grotendeels originele architectonische omgeving. We zien er onder meer het dubbelbeeld van prinses Luise en prinses Friederike van Pruisen, de zogenaamde prinsessengroep door Johann Gottfried Schadow, 1795. Vervolgens wandelen we langs de Staatsoper, de Bebelplatz, de Neuwe Wache en eindigen bij de Brandenburger Tor.
De lunch is ter vrije besteding – uiteraard met suggesties.
In de middag een bezoek aan de Berlinische Galerie. Het is een museum voor moderne kunst, fotografie en architectuur. De werken vertegenwoordigen de diversiteit van kunsthistorische ontwikkelingen in Berlijn: van Dada, laat-expressionisme vanaf 1914, de Oost-Europese avant-garde van de jaren 1920 tot Nieuwe Zakelijkheid, Nieuwe Figuratie van de jaren 1960, Oost-Berlijnse kunst sinds de bouw en val van de Muur, en hedendaagse tekenkunst
Dag 6 Dinsdag 20 mei
Vandaag reizen wij terug naar Nederland. Onderweg stoppen we voor de lunch in Hannover waar we ook een bezoek brengen aan het Sprengel Museum. Het behoort met zijn focus op Duits expressionisme en Frans modernisme tot de belangrijkste musea voor kunst uit de twintigste en eenentwintigste eeuw. De oorsprong van het museum gaat terug tot de schenking van de chocoladefabrikant Dr. Bernhard Sprengel: In 1969 schonk hij zijn uitgebreide collectie moderne kunst van hoge kwaliteit aan de stad Hannover en steunde hij de bouw van het nieuwe museumgebouw. Opvallende accenten worden gezet door werken van belangrijke kunstenaarsgroepen als “Die Brücke” en “Der Blaue Reiter” en artistieke stijlen als kubisme en surrealisme. De collectie omvat belangrijke groepen werken van kunstenaars als Pablo Picasso, Fernand Léger, Max Beckmann, Max Ernst, Paul Klee, Emil Nolde en Kurt Schwitters.
Na dit bezoek rijden wij verder en komen in het begin van de avond aan in Utrecht.
NB Programmaonderdelen en -volgorde zijn onder voorbehoud.
Drs. Martijn Pieters studeerde kunstgeschiedenis in Amsterdam, waar hij zich specialiseerde in middeleeuwse kunst. Zijn interesse breidde zich in loop der jaren uit naar de geschiedenis van de oude kunst in een breder Europees perspectief en de kunst van de Europese vorstenhoven. Ook verzorgt hij cursussen, rondleidingen en lezingen.
Drs. Frederike Upmeijer studeerde kunstgeschiedenis van de Universiteit van Groningen. Sinds haar afstuderen is ze freelance werkzaam en geeft zij lezingen over uiteenlopende onderwerpen.. Daarnaast begeleidt ze al jaren kunstreizen en Academies. Haar kennis over de kunstgeschiedenis van de Westerse wereld strekt van Scandinavië tot Italië, maar brengt haar ook over de oceaan in de musea van de USA.
Excursies:
De minimale deelname aan deze reis is 30 personen en maximaal 45 personen. Bij onvoldoende deelname ontvangt u uiterlijk 3 weken voor vertrek bericht. In musea en tijdens wandelingen bestaat de groep uit maximaal 25 personen.
Diner
Er bestaat de mogelijkheid om gezamenlijk te dineren. U kunt zich iedere dag inschrijven voor het diner als u dit graag met anderen van de groep zou doen. De begeleiding doet dan een voorstel voor een restaurant. Dit hoeft u pas ter plaatse te beslissen.
CO2-Compensatie
Bij deze reis wordt de CO2-voetafdruk gecompenseerd. Deze is berekend voor de hele reis. De CO2-compensatie is mogelijk gemaakt door de samenwerking met FairClimateFund. Zij investeren in Fairtrade gecertificeerde klimaatprojecten, zoals het BCS biogasproject in India. In dit project maken huishoudens de overstap van koken op open vuur naar het gebruik van biogas. Dit leidt tot minder CO2-uitstoot, verbeterde leefomstandigheden voor de huishoudens én Fairtrade Carbon Credits voor uw compensatie. Kijk voor meer informatie op www.fairclimatefund.nl.
Vervoer naar de bestemming
Tijdens deze reis maken wij gebruik van een comfortabele touringcar die rijdt onder strikte naleving van het Rijtijdenbesluit en in het bezit is van een ISO 9001-certificering met een ANVR-Veiligheidsdocument of gelijk daaraan. We werken voor onze reizen uitsluitend samen met touringcarbedrijven die tevens in het bezit zijn van het ISO 14001-certificaat voor milieumanagement.
De touringcar vertrekt vanaf Utrecht Westraven. De deelnemers ontvangen t.z.t. nadere informatie over de opstapplek. In Berlijn zullen wij veel wandelen en ook gebruik maken van het openbaar vervoer. Een goede conditie is dan ook noodzakelijk voor deze reis (zie ook ‘De íntensiteit van de reis’).
Audiosysteem
Tijdens de reis wordt gebruikgemaakt van een audiosysteem. Zo kunt u de reisbegeleiding overal goed verstaan en kunt u afstand tot elkaar bewaren.
Intensiteit van de reis
Onze reizen worden met zorg samengesteld en zijn relatief intensief. De reisprogramma’s zijn doorgaans vrij . Voor onze reizen en alle excursies geldt dat u goed ter been dient te zijn en zonder persoonlijke hulp en hulpmiddelen kunt wandelen. Indien u dit niet kunt dan is het niet mogelijk in te schrijven voor de reis en de excursies.
Grensdocumenten
Voor reizen binnen Europa dient uw paspoort of identiteitskaart geldig te zijn tot en met de datum van terugkeer.
Doorgaan van de reis
Voor de uitvoering van de reis staan wij in nauw contact met onze lokale partners. Ook kijken wij hierbij naar de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken zoals die zijn gepubliceerd op www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.
Voorwaarden
Deze reis valt onder de ANVR Voorwaarden en de Aanvullende Voorwaarden van Pied à Terre Reizen. Hierboven werden al een aantal voorwaarden genoemd. De uitgebreide voorwaarden vindt u apart vermeld net zoals de Basisrechten krachtens Richtlijn (EU) 2015/2302 en praktische vragen en antwoorden rondom Corona.
Annuleringsvoorwaarden
Wij hanteren de onderstaande annuleringsvoorwaarden tenzij anders vermeld bij de specifieke reis.
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, kan de reisorganisator de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten in rekening brengen:
* Bij annulering tot de 42e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling maar niet meer dan 35% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 42e kalender dag (inclusief) tot de 28e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 28e kalenderdag (inclusief) tot de 21e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 21e kalenderdag (inclusief) tot de 14e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 14e kalenderdag (inclusief) tot de 5e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 5e kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
* Bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.
Onder reissom wordt in dit kader verstaan de door of namens de organisator gepubliceerde prijs, exclusief reserveringskosten, verzekeringspremies en bijdrage Calamiteitenfonds.
Door te boeken gaat u akkoord met de gestelde voorwaarden.
Boeking en informatie:
Boeken kunt u direct op www.piedaterrereizen.nl of via het aanmeldingsformulier.
Vrije Academie / Pied à Terre
Data: 15 t/m 20 mei 2025
Reissom: € 1685,-
Toeslag Eenpersoonskamer € 355,-
Inbegrepen: reis per comfortabele touringcar Utrecht – Berlijn v.v * verblijf in 4* hotel Amano op basis van logies & ontbijt in een tweepersoonskamer * lunch dag 1, 4 en 6 * programma zoals omschreven inclusief vervoer en entrees * deskundige begeleiding van Martijn Pieters en Frederike Upmeijer * de CO2-afdruk van de reis wordt gecompenseerd
Niet inbegrepen: verzekeringen * persoonlijke uitgaven * fooien * overige maaltijden * drankjes * bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking * administratiekosten € 30,- per boeking * bijdrage SGR € 5,- per persoon
Excursies:
De minimale deelname aan deze reis is 30 personen en maximaal 45 personen. Bij onvoldoende deelname ontvangt u uiterlijk 3 weken voor vertrek bericht. In musea en tijdens wandelingen bestaat de groep uit maximaal 25 personen.