Corona COVID-19

Praktische vragen rondom het COVID-19 Corona virus:

Natuurlijk is het in deze tijden van groot belang dat we veilig blijven reizen. Voor de reizen die in 2021 gepland staan geldt dat wij natuurlijk alleen zullen reizen indien de omstandigheden dat toelaten. De ontwikkelingen rondom het virus gaan razendsnel en vergt dus flexibiliteit, van ons maar ook van u als deelnemer. Hieronder hebben wij een aantal vragen op een rij gezet en verschillende websites weergegeven waarop nadere informatie te vinden is. Mocht u nog een andere vraag hebben dan kunt u ons telefonisch bereiken tussen 10.00 uur en 17.00 uur of via reizen@piedaterrereizen.nl

 

Voorafgaand aan uw boeking

U dient zich bewust te zijn van een aantal zaken i.v.m. het COVID-19 Corona virus. Aangezien de ontwikkelingen per dag kunnen wijzigen is het van belang dat u goed op de hoogte bent en blijft.

 Leest u voordat u boekt s.v.p. goed de ANVR Voorwaarden na en de informatie op de verschillende websites die wij hieronder aanduiden.

 Wilt u het reisadvies voor een bepaalde bestemming volgen? Kijk dan op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de Rijksoverheid en de ANVR.

 

Verzekeringen

Zeker in deze tijden is het van belang dat u goed op de hoogte bent van de voorwaarden van uw reis- en/of annuleringsverzekering. We verzoeken u dringend voor boeking bij uw eigen verzekeringsmaatschappij te controleren welke voorwaarden gelden met betrekking tot Corona Covid-19. Let wel, de voorwaarden kunnen per verzekeringsmaatschappij verschillen en zijn aan veranderingen onderhevig

Pied à Terre Reizen werkt samen met de Europeesche Verzekeringen. Voor vragen met betrekking tot het Covid-19 virus en de reis- en annuleringsverzekering van de Europeesche Verzekeringen klikt u hier.

Pied à Terre Reizen doet geen bindende uitspraken over polisvoorwaarden en de dekking vanuit verzekeringsmaatschappijen.

Kijk ook op de website van het Verbond van Verzekeraars. Klik daarvoor hier.

 

Voorwaarden voor deelname aan een reis

Op de dag van vertrek dient u een door u ondertekende gezondheidsverklaring in te leveren. U ontvangt deze bij de laatste vertrekinformatie. Momenteel geldt de maatregel dat indien u als reiziger op de dag van vertrek een van de volgende klachten heeft, u niet mee op reis kunt:

– neusverkoudheid of loopneus

– niezen

– keelpijn

– (lichte) hoest

– benauwdheid

– verhoging of koorts (vanaf 38 °C)

 

Ook indien een van uw huisgenoten koorts heeft (vanaf 38 °C), kunt u niet mee op reis. Indien u zich bij aanvang van de klachten heeft laten testen op het coronavirus en de uitslag negatief was, kunt u wel mee op reis. De uitslag mag dan niet langer dan 48 uur bekend zijn. Deze regels gelden ook voor onze reisbegeleiders, chauffeurs en andere direct betrokken dienstverleners.

Indien een deelnemer tijdens een reis een van de boven genoemde klachten krijgt, dient hij/zij dit direct te melden bij de reisbegeleider. Conform de actuele richtlijnen is deze deelnemer dan uitgesloten van deelname aan het dagprogramma. De reisbegeleider volgt vervolgens de lokale procedures op m.b.t. isolatie en verwijzing naar een testinstantie. Pas na een test op het coronavirus met een negatieve uitslag of na 24 uur klachtenvrij zijn, kan de betreffende deelnemer weer deelnemen aan het dagprogramma.

Indien uw kamergenoot bovengenoemde klachten heeft en koorts heeft (vanaf 38 ºC), dan kunt ook u niet deelnemen aan het dagprogramma.

Wanneer is vastgesteld dat het (waarschijnlijk) gaat om het coronavirus, dan kunt u (en uw reis/kamergenoot) geen deel meer uitmaken van de reis. Uw terugreis zal geregeld moeten worden door uw reisverzekering via de alarmcentrale. U verblijft tot uw terugreis naar Nederland op uw hotelkamer in isolatie.

 

Hoe besluit Pied à Terre Reizen of een reis doorgang kan vinden?

Vanaf  begin maart heeft Pied à Terre reizen de geplande reizen voor 2020 niet door kunnen laten gaan wegens de verspreiding van het Covid-19 virus. We gaan er van uit in de loop van 2021 onze reizen weer op een  verantwoorde manier te kunnen uitvoeren.  In deze nieuwe situatie zullen we ons houden aan de richtlijnen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de ANVR en het RIVM. Daarnaast worden natuurlijk de maatregelen zoals die gelden op de verschillende bestemmingen in acht genomen.

We voeren onze groepsreizen alleen uit indien het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken dat toelaat, d.w.z. bij kleurcode ‘geel’ of ‘groen’. Kijkt u hier voor de toelichting op deze kleurcodes.

 

Welke maatregelen neemt Pied à Terre Reizen tijdens de reis?

Pied à Terre Reizen zal er in samenwerking met hoteliers, busbedrijven, luchtvaartmaatschappijen en de lokale vertegenwoordigers alles aan doen om ervoor te zorgen dat zowel de deelnemers als begeleiders en sprekers verantwoord kunnen reizen. Wij zullen alle nodige maatregelen nemen om de uitvoering van onze reizen zo veilig mogelijk te maken. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan maatregelen die gericht zijn afstand houden; op extra schoonmaak en meer aandacht voor hygiëne. Deze maatregelen zullen steeds worden aangepast aan de omstandigheden in de periode van vertrek, zowel op de plaats van bestemming als in Nederland. Pied à Terre Reizen kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele tekortkomingen veroorzaakt door derden. Ook als door derden eisen aangescherpt worden tijdens een reis kan Pied à Terre Reizen hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden.

De maatregelen kunnen per reis verschillen en deze sturen wij u toe bij de reisinformatie. Deze kan tot het laatste moment worden aangepast, afhankelijk van de omstandigheden. We zullen benadrukken dat iedereen tijdens de reis de 1,5 meter afstand van elkaar houdt. Voor de bezoeken aan musea, kerken en andere bezienswaardigheden zijn we afhankelijk van de lokaal genomen protocollen. Dit kan ervoor zorgen dat het dagprogramma aangepast moet worden. Dat vraagt ook enige flexibiliteit van u als deelnemer natuurlijk.

 

De reis per vliegtuig

Hieronder vindt u meer informatie over de specifieke coronarichtlijnen die gelden tijdens een vliegreis.

Veilig en verantwoord reizen via Schiphol: kom niet als u klachten heeft, houd 1,5 meter afstand en houdt u aan de hygiëne- en gedragsregels. Daarnaast wordt reizigers voorgeschreven een mondkapje te dragen. Ook medewerkers op Schiphol dragen een mondkapje. Passagiers dienen een gezondheidsverklaring (Health Declaration) bij zich te dragen. Deze sturen wij u toe bij de vertrekinformatie.

Daarnaast zet Schiphol zogenoemde gezondheidsobservanten in. Zij lopen door de terminal en zijn alert op potentiële ziekteverschijnselen bij reizigers en medewerkers. Ook wijzen zij reizigers en medewerkers op het regelmatig wassen/desinfecteren van de handen. Faciliteiten op de luchthaven worden goed gereinigd, in het bijzonder de plekken waar veel mensen mee in aanraking komen. En in het algemeen geldt nog steeds: Ga niet op reis als u klachten heeft. Raadpleeg voor vertrek de meest actuele hygiëne- en gedragsregels zodat u weet wat u kunt verwachten.

 

Tijdens de vlucht

Alle passagiers dienen een gezondheidsverklaring mee te nemen. Het is verplicht om zowel op de luchthaven als tijdens het boarden en tijdens de vlucht een mondkapje te dragen. Passagiers dienen er zelf voor te zorgen dat zij de mondkapjes bij zich hebben of aanschaffen (voor zowel de heen- als de terugreis). In het uiterste geval kan de luchtvaartmaatschappij u op de vlucht weigeren indien u geen mondkapje draagt.

Daarnaast heeft elke luchtvaartmaatschappij zijn eigen corona-richtlijnen. U ontvangt deze bij uw reisbescheiden.

 

Wat gebeurt er als tijdens mijn reis de plaatselijke kleurcode door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt gewijzigd in ‘oranje’?

Indien tijdens de reis de kleurcode van de plaats van bestemming verandert in ‘oranje’ of ‘rood’ dan zal Pied à Terre Reizen afhankelijk van de omstandigheden het programma aanpassen dan wel de groep repatriëren. We raden u aan vooraf bij uw eigen verzekeringsmaatschappij te controleren welke voorwaarden in deze gevallen worden gehanteerd.

 

Wat gebeurt er als ik geweigerd word in bus, vliegtuig of tijdens een bootreis als bij controle blijkt dat ik niet voldoe aan de gestelde gezondheidsmaatregelen?

U als reiziger bent verantwoordelijk voor het opvolgen van en voldoen aan de juiste eisen en maatregelen. Als u geweigerd wordt door bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappij of ter plaatse in het hotel dan zijn de kosten van het niet kunnen maken van de reis voor u als reiziger. Of u daarvoor een beroep kunt doen op uw reis- en annuleringsverzekering hangt af van de polisvoorwaarden van de verzekeringsmaatschappij.

 

Als ik op de bestemming met een groen- of geelgekleurd reisadvies aankom en ik word in verband gebracht met corona (mijn gezondheidsverklaring is niet juist, ik word getest en blijk koorts te hebben, ik moet in quarantaine…), wie betaalt dan de extra kosten?

U als reiziger bent verantwoordelijk voor het opvolgen van en voldoen aan de juiste eisen en maatregelen. Dus ook voor het hebben van de juiste documenten om een land binnen te komen. En u bent verantwoordelijk voor uw persoonlijke (gezondheids-)situatie. Extra kosten zijn voor uw eigen rekening. Of u daarvoor een beroep kunt doen op uw reis- en annuleringsverzekering hangt af van de polisvoorwaarden van de verzekeringsmaatschappij.

 

Wie betaalt mijn terugreis als vanwege corona er ineens beperkende maatregelen gaan gelden op onze bestemming?

Hierover valt op voorhand niet eenduidig iets te zeggen. Pied à Terre Reizen zal er alles aan doen deelnemers te helpen in een dergelijke situatie, maar elke situatie kent nu eenmaal zijn eigen dynamiek. Zo zal het bij een busreis makkelijker zijn zelf de regie te voeren over een vervroegde thuisreis dan bij een vliegreis.

 

Wie betaalt de extra kosten als ik vanwege plotselinge ingevoerde beperkende coronamaatregelen langer op de bestemming moet blijven dan gepland?

Wij stellen ons op het standpunt dat als nieuwe maatregelen door corona ter plaatse te voorzien zouden zijn, de autoriteiten geen toestemming voor reizen gegeven zouden hebben. Mocht u extra kosten moeten maken dan zijn deze voor uw eigen rekening. Pied à Terre Reizen zal er alles aan doen deelnemers hierbij te ondersteunen.

 

Wie draagt het risico als toch niet het gehele programma zoals beloofd uitgevoerd kan worden?

Wijzigingen van programmaonderdelen en -volgorde zijn altijd onder voorbehoud. Mocht de situatie ter plaatse wijzigen dan zullen wij trachten het programma overeenkomstig publicatie uit te voeren waarbij wij rekenen op flexibiliteit van de deelnemer.

 

Kunnen wij ons geld terugkrijgen voor de niet genoten reisdagen?

Nee, dat is niet mogelijk tenzij u hiervoor een annuleringsverzekering hebt afgesloten waar expliciet in de voorwaarden genoemd wordt dat niet-genoten reisdagen vergoed worden.

 

Vergoedt het Calamiteitenfonds mijn annuleringskosten als ik annuleer uit angst voor het Corona-virus of als mijn reis eerder moet worden afgebroken i.v.m. nieuwe maatregelen?

Nee, het Calamiteitenfonds biedt in het geheel geen dekking voor ziekten of epidemieën.

 

Mijn reis gaat tot nader order door. Moet ik mijn aanbetaling of restantbetaling doen?

Ja, zolang een reis nog niet geannuleerd is, blijven de betalingsverplichtingen voor de reiziger van kracht. Dat betekent dat een aanbetaling of restantbetaling binnen de gestelde betaaltermijnen voldaan moet worden. Voor ons als reisorganisatie zijn de richtlijnen en termijnen die de ANVR in dezen aangeeft, leidend voor het annuleren van een toekomstige reis. Indien deze afwijken is dit vermeld bij de reisbeschrijving.

 

Ik wil zelf mijn geboekte reis annuleren. Wat nu?

Wanneer u zelf besluit uw reis te annuleren, gelden onze reguliere annuleervoorwaarden zoals vermeld op onze website. Graag ontvangen we van u dan een schriftelijke annulering. Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten, zal uw verzekeringsmaatschappij bepalen of u de annuleringskosten vergoed krijgt.

 

Pied à Terre Reizen annuleert mijn reis vanwege Corona op de bestemming – wat nu?

Wij zullen trachten een nieuwe datum te kiezen voor eenzelfde reis. Indien u verhinderd bent op de nieuwe datum of u wilt niet meer deelnemen dan retourneren wij de door u betaalde reisgelden.